السبت، 30 يوليو 2011

عوارة

عوارة ده اسم اكتر جامع بيمثلى ذكرى سيئة 
باختصار عوارة فى طنطا يعنى موت 
عوارة ده الجامع اللى جنب المقابر الكبيرة فى طنطا واللى فيها مقابر عيلتنا واللى مدفون فيها ناس كتير عرفت منهم ناس فى حياتى وفى ناس عرفتهم بالحكاوى عنهم بس 
دايما اسم عوارة لما كان يتنطق قدامى اعرف ان فيه حد مات وهيتصلى عليه فى الجامع ده وبعدين يتدفن 
يدور فى دماغى شريط الذكريات للناس اللى ماتت واللى اتصلى عليها فى عوارة و الناس المرشحة انها تموت ( اقربهم الى الموت ) واقعد  افكر يا ترى مين ؟؟؟؟ من اللى عليه الدور المرة دى من اللى هيتصلى عليه فى عوارة 
النهاردة الصبح كنت فى البرزخ ( منطقة اللاوعى واللا ادراك بين النوم واليقظة ) سمعت الوالد فى الاوضة اللى جنبى بيتكلم فى التليفون وهو بيقول عوارة ماشى ان شاء الله طيب 
قفل السكة وقعد يقول  لا حول ولا قوة الا بالله فعرفت ان النهاردة فيها زيارة لعوارة وان فيه حد هيوارى الثرى النهاردة 
وعرفت انه واحد من عيلتنا وهو كان شاب فى منتصف الثلاثينيات 
كنت اعرفه معرفه سطحية كقطاع كبير من عيلتى و الذى التقى به فقط فى المناسبات الاجتماعية .
النهاردة كمان عرفت نبا وفاة 3 من معارفى ناس كنت اعرفهم اشتغلت معاهم فترة ما عرفتهمش كتير ولا عرفونى اوى  بس يعنى اتقابلنا مرة او مرتين 
ماتوا فى حادثة عربية والنهاردة هيتدفنوا بس فى القاهرة واكيد مش هيتصلى عليهم فى عوارة 
وكمان النهاردة وفى نطاق الحى الصغير الذى اسكن فيه الجوامع نادت على اربعة من الناس ماتوا النهاردة 
3 رجال وسيدة وهيتصلى عليهم فى جوامع مختلفة ولن يصلى عليهم فى عوارة 
من اول اليوم والموت بيصطاد فى الناس انا لوحدى اعرف 4 من اللى ماتوا و 4 فى محيط سكنى ما اعرفهمش بس عرفت انهم ماتوا النهاردة طيب يبقى مات قد ايه النهاردة فى بر مصر ؟؟ طيب فى العالم كله ؟؟؟
مش عارف 
كل اللى اعرفه ان الموت ما بيخدش اجازة وهو من اكتر المتقنين لعمله بيعمله بزمة يعنى 
عرفت انه مات النهاردة 8 اتصلى عليهم فى جوامع مختلفة ولكن جوامع الموت بالنسبة لى كلها عوارة 
من اول اليوم كانت جملة "رائحة الموت تملئ الجو " هو الاقوى تعبيرا عن الوضع الان 
ان رائحته فعلا  تملئ الاجواء وتجعلنا نسال من التالى من التالى ونعصر دماغنا فى تذكر المرشحين لان يزوروا عوارة .

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق