السبت، 30 يوليو 2011

عوارة

عوارة ده اسم اكتر جامع بيمثلى ذكرى سيئة 
باختصار عوارة فى طنطا يعنى موت 
عوارة ده الجامع اللى جنب المقابر الكبيرة فى طنطا واللى فيها مقابر عيلتنا واللى مدفون فيها ناس كتير عرفت منهم ناس فى حياتى وفى ناس عرفتهم بالحكاوى عنهم بس 
دايما اسم عوارة لما كان يتنطق قدامى اعرف ان فيه حد مات وهيتصلى عليه فى الجامع ده وبعدين يتدفن 
يدور فى دماغى شريط الذكريات للناس اللى ماتت واللى اتصلى عليها فى عوارة و الناس المرشحة انها تموت ( اقربهم الى الموت ) واقعد  افكر يا ترى مين ؟؟؟؟ من اللى عليه الدور المرة دى من اللى هيتصلى عليه فى عوارة 
النهاردة الصبح كنت فى البرزخ ( منطقة اللاوعى واللا ادراك بين النوم واليقظة ) سمعت الوالد فى الاوضة اللى جنبى بيتكلم فى التليفون وهو بيقول عوارة ماشى ان شاء الله طيب 
قفل السكة وقعد يقول  لا حول ولا قوة الا بالله فعرفت ان النهاردة فيها زيارة لعوارة وان فيه حد هيوارى الثرى النهاردة 
وعرفت انه واحد من عيلتنا وهو كان شاب فى منتصف الثلاثينيات 
كنت اعرفه معرفه سطحية كقطاع كبير من عيلتى و الذى التقى به فقط فى المناسبات الاجتماعية .
النهاردة كمان عرفت نبا وفاة 3 من معارفى ناس كنت اعرفهم اشتغلت معاهم فترة ما عرفتهمش كتير ولا عرفونى اوى  بس يعنى اتقابلنا مرة او مرتين 
ماتوا فى حادثة عربية والنهاردة هيتدفنوا بس فى القاهرة واكيد مش هيتصلى عليهم فى عوارة 
وكمان النهاردة وفى نطاق الحى الصغير الذى اسكن فيه الجوامع نادت على اربعة من الناس ماتوا النهاردة 
3 رجال وسيدة وهيتصلى عليهم فى جوامع مختلفة ولن يصلى عليهم فى عوارة 
من اول اليوم والموت بيصطاد فى الناس انا لوحدى اعرف 4 من اللى ماتوا و 4 فى محيط سكنى ما اعرفهمش بس عرفت انهم ماتوا النهاردة طيب يبقى مات قد ايه النهاردة فى بر مصر ؟؟ طيب فى العالم كله ؟؟؟
مش عارف 
كل اللى اعرفه ان الموت ما بيخدش اجازة وهو من اكتر المتقنين لعمله بيعمله بزمة يعنى 
عرفت انه مات النهاردة 8 اتصلى عليهم فى جوامع مختلفة ولكن جوامع الموت بالنسبة لى كلها عوارة 
من اول اليوم كانت جملة "رائحة الموت تملئ الجو " هو الاقوى تعبيرا عن الوضع الان 
ان رائحته فعلا  تملئ الاجواء وتجعلنا نسال من التالى من التالى ونعصر دماغنا فى تذكر المرشحين لان يزوروا عوارة .

الأحد، 17 يوليو 2011

بين صيف وشتا

تختلف حياة المتوحد باختلاف فصول السنة على الاخص فصلى الصيف والشتا التى تختلف الحياة فى كل منهم عن الاخر .
هذا لا يمنع وجود اشياء تظل على حالها ولا يشعر المتوحد باى تغيير فى تفاصيلها الا ان المظهر العام للحياة يختلف من صيف الى شتاء .
تختلف اشياء وتبقى اخرى على حالها دون تغيير و يلمح المتوحد التغيير فى الحالة النفسية له ما بين صيف وشتاء 
أمنت  من خلال الرحلة النفسية بين الصيف والشتا ان الاكتئاب شئ طبيعى جدا فى الشتا مثله مثل المطر وفنجان القهوة والسيجارة فى البلكونة و ذكريات حياتك كلها اللى بتعدى قدام عينك زى شريط السينما انما الاكتئاب فى الصيف كان بالنسبة لى مش طبيعى مش وقته ومش لونه الصيف بالنسبة لى الاحمر والبيج والشتا بالنسبة لى اسود _ لا البس فى الشتا الا الاسود ونادرا ما البس غيره _ فايه اللى يخلينى البس اسود فى عز الحر 
لا اعلم الاسباب اللى تخلي الاكتئاب الصديق الحميم فى الشتا وتجعله الصاحب الرخم اللى اجرى منه وما اردش على تليفوناته فى الصيف .. 
الا اننى وجدت طعم الاكتئاب فى الصيف ايضا وجدت نفسيته... قلقه... دخانه ... النظرة من البلكونة وفنجان القهوة ... القعدة على الشباك ودلدلة الرجل بره الشباك والقعدة فى الصومعة وافتقاد الليفنج  وسماع الاغانى الغم ..
اصبحت اقلق زيادة عندما يطرق الاكتئاب ابوابى صيفا وهذا ليس بميعاد زيارته لانه عندما ياتى صيفا فانه يكون كالضيف الذى يطرق بابك بعد الثانية صباحا او تليفونك لما يرن  بعد نص الليل وتقوم تجرى و كل اللى ع لسانك خير اللهم اجعله خير و يا رب الستر من عندك 
هذا لان الامر يكون غالبا جللا وعظيما لا يحتمل الانتظار 
لا اعلم ايضا سبب خلف الاكتئاب لمواعيده وعاداته فقد اصبح غامضا فى الاوقات الاخيرة اصبح كالحبيبة التى تخفى امرا ما على حبيبها ترفض الافصاح عنه ولكنه يعلم انها تكتمن امرا ما فى سرها
اصبحت اقلق عندما يزورنى الاكتئاب صيفا وتجعلنى زيارته متوجس وانا افتح الباب وانظر له واقول 
خير مش بعادة ...
to be continued




الجمعة، 15 يوليو 2011

مش عارف

يسألك احدهم عن الطريق الى المطعم المشهور تصف له الطريق بدقه كاملة وتخبره بالمسافة بالمترات
تقابل صديق قديم يسالك الى اين تذهب
تستغرق فى التفكير لبرهه حتى تقول له
مش عارف !!!

لفات دماغية

تدور فى دوائر وانت تائه
الطريق تتكرر ملامحه
يفاجئك احدهم بطلب زقه
تكتشف وانت تزقه انك ترجع فى طريقك
ترجع تكمل طريقك الدائرى تانى بلا اى وجهة
وكل اللى عرفته ان انت اللى فعلا اللى محتاج زقة!!!!

جايين ورايحيين ومش عارفيين

وأنا لا ندرى أشرا أريد باهل الارض أم أراد بهم ربهم شرا     (الجن 10)

اشراقات صباحية

عندما افتح عينى مستيقظا.... ابص لساعة الموبايل والاقينى  قايم بدرى بدون سبب محدد 
افتح شباك الاوضة وتزورنى الشمس 
صوت فيروز اللى بيملى المكان دفا 

عندها يدعونى القدر لفنجان قهوة
واعرف انه راضى عنى
فيبتسم قائلا
لك يوم اخر من الحياة
فاشكر عظيم كرمه واتلقى هديته بابتسامة وفرحة



الاثنين، 4 يوليو 2011

حالات


حياتى حالات
حاله فرح وساعات حزن
واحيانا حاله تفاؤل تمر
ترمى السلام وتقول حبه كلام
حاله تشاؤم واكتئاب
كانت لابسه تنوره
كانت من كلامها باين انها مغرورة
حاله حب روحها مكسورة
عايش بيها حياتى
حاله صفا مع نفسى
دايمه لوقت مش كتير
لذلك اؤمن بان حياتى حاله كبيرة بعيشها بكل تفاصيلها
2009