الاثنين، 4 يوليو 2011

فلسفة عداد اشارة المرور


فلسفة عداد اشارة المرور
سرحت فى عداد اشارة المرور . فى الارقام اللى بتعد تنازلى 45 44 43 42 41 40 ..........................
سرحت فيها اتخيلت ان ده عداد عمرى وان الارقام دى هى رصيدى من الايام اللى ليا علشان اعيشها على ارض العالم ده وكل يوم بينقص من الايام دى يوم لحد ما يتصفر العداد .
خلصت الاعداد ال 45 فى العداد واتصفر عداد اشاره المرور واتحول لون الاشاره الى اللون الاخضر .
اتحركت العربيه تمشى بعد توقف .
اتخليت ان انا العربيه دى وفى يوم من الايام يوم لما يتصفر عداد رصيدى من الايام الارضيه هتنور الاشاره اخضر فاتحرك ماشى .
ماشى رايح مكان بعيد اسيب الكوكب ده واروح لحته بعيده .بعيد جدا عن العالم ده .
بس لازم اسيب حاجه فى الكوكب ده تعرف اللى هيجى بعدى ان كان فيه حد هنا عاش اسمه احمد
لازم اسيب حاجه تاكد انى عشت واتعلمت على ارض الكوكب ده
اتعلمت من حاجات حصلت وبتحصل اتعلمت من فلسفه الحياه عليه
واتعلمت ان فيه ناس بتعيش وتموت وترحل عننا سواء لا فيه حاجه تفكرنا بيهم ولا حتى احنا نعرفهم
قررت انى ما كونش من الناس دول
واسيب بصمه على ارض العالم ده قبل الرحيل
قبل ما تدق اجراس موت واحد من العباد
قبل ما الاشاره تنور اخضر واسيب الكوكب ده
لازم يكون ليا رساله فى الايام اللى بعيشها
هى دى فلسفه عداد اشاره المرور
فى الاتوبيس
طنطا فى 16 يناير 2009

يبنى نصبه التذكارى


يبنى نصبه التذكارى
بأحجار لونها
احمر نارى
استعدادا للرحيل
كى يتبقى له
ما هو اكثر من
العويل
يأمل ذكر اسمه
بعد الموت
عند السكوت
هذا صرحه المشوه
بخطايا الزمان
وهذا قلبه المخضب
بمعانى الحنان
هنا كان يعيش
وهنا تأمل
وهنا امام مرأته
كان يتجمل
هذه صورته
وهذا كتابه
تركه ليكون عبرة للعابرين
لمن هم فى عمر شبابه
عاش قليل
وتعلم اكثر
حياتهم طوال
وحياته اقصر
هذا انا
وهذا نصبى التذكارى
احمد
طنطا فى 13 مايو 2009

هى الساعة كام ؟؟؟


هى الساعة كام؟
مش عارف
بصيت للساعة
ياه دا انا اتاخرت
شديت الهدوم من ع الشماعة
بنطلون وحزام وتى شيرت
وادى كمان سيجارة لزوم الاصطباحة
فين الولاعة
اهى
ادينى ولعتها
بولاعة فضة
عليها حروف اسمى بالذهب
جابتهالى واحدة
كنت اعرفها زمان
بس الله يسامح اللى خان

كانت هدية

وصاحبتها مشيت
خلاص مش قضية
نفس الدخان
ليه طعمه اتغير
وبقى فيه طعم اللبان
والدخان ليه مش بيبان
تدخينى فلسفة
وانا فيلسوف
مع كل سيجارة اسرح واطوف
والولاعة ياما شالتها طفوف
وعلب السجاير محطوطين على الرفوف
والسجاير فى العلبة
زى الجنود
مرصوصين
فى صفوف
وانت ليه يا قلبى
على الحب ملهوف؟
2
صاحى من النوم
على صوت
عارفه او معرفهوش
مش فارقة
كله فى الفاشوش
هى الساعة كام
مش عارف
مش هننزل بقى
لأ
انا خايف
هو انا ليه
غيرها مش شايف
شايفها جاية
متجملة باحمر شفايف
هى الساعة كام
بصيت للساعة
لسة بدرى
اه من عيونها
علمونى الفلسفة والشجاعة
اهلا بيكى يا محبوبتى
فى مملكتى
مملكة المتوحد
اللى كل عيوبه
انه بيحب بجد
اهلا بيكى فى قلبى
اللى سوره اتهد
اهلا بيكى فى مملكتى
انا
اللى قافش فى الدنيا
وواخدها فى حضنه
بالضبط
زى النخل
بيحضن ارضه
وانتى كل املى
فى بكره وبعده
احمد
طنطا
ابريل 2009